Home Kolom Sastra Bahasa Ibu Dalam Arena Kerusuhan Aksi 22 Mei

Bahasa Ibu Dalam Arena Kerusuhan Aksi 22 Mei

1,470
Penulis

MAKASSAR, RIGHTNEWS.ID – Kita pernah berada pada alam sebelum ditangkap oleh bahasa. Berada pada dinding kokoh yang di selimuti kelembutan, kasih sayang dan peristiwa yang tak lebih kejam dari kenyataan dunia. Dunia tempat pertama kali manusia belajar memahami frekuensi sunyi yang diam. Tempat memahami segala bentuk pengetahuan pertama semesta ini.

Di dalam rahim , di dalam dekapan itulah kita sedang belajar menghadapi dunia yang penuh dengan kefanaan. Di dinding yang kokoh itulah (rahim) kita sedang menjalin komunikasi yang non verbal sebagai sebuah awal pengetahuan sebelum beranjak ke dunia yang baru.

Jackques lacan pemikir psikoanalisis menyebutnya sebagai keutuhan yang real dari “symbolik order” atau bahasa yang tak tercakup oleh unsur linguistik. Itulah mengapa bahasa ibu tergolong kedalam bahasa yang privat.

Bahasa privat yang di maksud adalah bahasa yang sedang terjalin melalui sesuatu yang tak ditangkap oleh bahasa manusia pada umumnya. Kita sering menyebutnya bahasa batin atau bahasa kesunyian yang bergerak pada frekuensi yang nyaris tak bisa ditangkap oleh indra manusia.

Sehingga, akibat dari komunikasi yang terjalin itulah yang membuat bahasa ibu mampu memberikan petanda terhadap peristiwa buruk yang sedang menimpa. Bahasa yang mampu menembus batas ruang dan waktu hingga ke masa yang akan datang.

Bahasa ini cenderung melekat pada ingatan sehingga setiap seseorang menyentuh atau mengalami peristiwa yang pernah terjalin di masa lampau , maka spontanitas “mengingat” cenderung lebih kuat. Sebab bahasa ibu adalah pengetahuan pertama yang manusia terima sebagai anak yang masih dalam keadaan kosong.

Suara pertama yang manusia dengar adalah suara dari sang ibu bahkan rasa yang paling pertama manusia rasakan adalah air susu ibu. Itulah sebabnya kita di tuntut untuk selalu mengingatnya.
Bahasa ini akan kembali manusia rasakan jika berada pada perenungan yang diam.

Berada pada keadaan berfikir stabil atau dalam pertapaan diri. Sehingga bisa di katakan bahwa bahasa ini adalah obat bagi jiwa yang sedang sakit atau memberontak. Sebab seburuk-buruknya fikiran dan perbuatan ,manusia pernah menempati dunia kebaikan yang suci. Dimana dari asalnya itulah manusia setidaknya membawa secuil bekal kebaikan saat sedang berkelana diatas muka bumi ini.

Lantas bagaimana dengan manusia yang sedang berdiri di jalan melawan derasnya otorisasi politik? Mereka juga adalah sekumpulan manusia yang pernah menempati dunia yang penuh kebaikan itu (rahim). mereka telah melalui banyak peristiwa dunia yang rumit,sehingga fikiran yang sedang ia bawa telah terisi banyak fikiran itu sendiri.

Itulah mengapa manusia mampu melakukan dua hal antara kebaikan dan keburukan sesuka hati sebab fikiran ibarat laci untuk menyimpan segala peristiwa yang di alami. Namun bukan menjadi sebuah alasan mereka yang terlibat kerusuhan sepenuhnya dipandang sebagai manusia yang telah kehilangan esensi bahasa ibunya.

Justru bisa jadi, mereka sedang menyuarakan bahasa ibu itu sendiri, bahasa ibu yang polos dan sederhana yang mereka terima sedari kecil, bahasa kebaikan yang senantiasa mengajarkan tentang bagaimana kejujuran itu begitu penting, tentang bagaimana konsep keadilan itu harus di tegakkan. Dan tentang segala sesuatu yang harus di perjuangkan di jalan kebenaran.

Bahasa ibu tak pernah salah menempatkan dirinya dalam fikiran, hanya saja kadang manusia salah menempatkanya pada perbuatan sehingga dalam kenyataanya ,pemberontakan kadang menjadi hal yang paling simple dari pada gagasan dan rasionalisme yang dianggap bertele-tele.

Pemberontakan hari ini adalah bahasa ibu yang sedang tak terkendali oleh kedewasaan manusia yang senantiasa bergerak dan berfikir. Dinamis dan tergerus oleh banyaknya fikiran lain . Namun itulah manusia, mahkluk istimewa yang sedang mencari jejak demi jejak dirinya dalam kehidupan dan bahasa ibulah yang membuat kita kembali dan mengingat tuhan.

Penulis : Achmad iedham alghazal

Samata 23 Mei, 2019

Artikel Lainnya
Load More By rightnewskendari
Load More In Kolom Sastra

185 Comments

  1. RichardCheda

    December 14, 2019 at 11:55 pm

    I apologize for off-topic, I am thinking about building an enlightening website for young students. May possibly start with submitting interesting information just like”A B-25 bomber crashed into the 79th floor of the Empire State Building on July 28, 1945.”Please let me know if you know where I can find some related information and facts like right here

    buy research paper

  2. http://tinyurl.com/yavvexbd

    March 27, 2022 at 12:59 pm

    If you are going for finest contents like I do, simply pay a visit this web page daily since it presents quality contents,
    thanks

  3. sbobet

    August 6, 2022 at 11:20 am

    … [Trackback]

    […] Here you will find 40931 more Information to that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  4. deepthroat creampie bbw femdom

    September 15, 2022 at 9:23 pm

    Esmer lezbiyen bebek onu ıslak kedi almak yaladı.

    5:14. Süper Sıcak Esmer Bebek Onu Islak Kedi Sert Becerdin Almak 6:40.
    Glamour Euro lesbos hoş ıslak kedi. 6:00. Seksi sarışın bebek onu ıslak kedi
    bir sıcak tarafından yaladı başlarken 19:47.
    Seksi Euro Babe Kanepede Sikilen Esmer. 7:11.
    Asya babe onu ıslak kedi almak.

  5. … [Trackback]

    […] Read More on that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  6. เงินด่วนออนไลน์

    October 27, 2022 at 12:46 am

    … [Trackback]

    […] Find More on that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  7. Firearms For sale online

    February 1, 2023 at 2:16 am

    … [Trackback]

    […] Info on that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  8. Contact Center

    March 28, 2023 at 10:05 am

    … [Trackback]

    […] Info to that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  9. Daniella

    April 2, 2023 at 1:26 pm

    Hmm it looks like your site ate my first comment (it
    was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying
    your blog. I as well am an aspiring blog blogger but
    I’m still new to everything. Do you have any recommendations
    for first-time blog writers? I’d genuinely appreciate
    it.

  10. mushroom shop Portland

    April 21, 2023 at 2:42 am

    … [Trackback]

    […] Read More on to that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  11. Перекладные фокусы

    June 22, 2023 at 3:59 pm

    I don’t know if it’s just me or if everyone else experiencing problems with your blog. It seems like some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them too? This could be a problem with my browser because I’ve had this happen before. Kudos

  12. 다시보기

    June 23, 2023 at 3:25 am

    … [Trackback]

    […] Here you will find 38805 more Info on that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  13. vammebel.ru

    June 26, 2023 at 1:18 pm

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

  14. spravki-kupit.ru

    June 27, 2023 at 12:02 am

    где купить справку

  15. Hi, i feel that i saw you visited my blog so i got here to go back the want?.I am trying to in finding things to improve my website!I guess its ok to use some of your concepts!!

  16. An interesting discussion is worth comment. I believe that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but usually people do not discuss such topics. To the next! Many thanks!!

  17. Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog!

  18. fake proof of permanent residency

    July 10, 2023 at 7:52 pm

    I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  19. Hi there to every body, it’s my first visit of this blog; this website includes remarkable and actually fine data in favor of readers.

  20. daachka.ru

    July 12, 2023 at 6:14 pm

    If you wish for to increase your knowledge simply keep visiting this web site and be updated with the newest gossip posted here.

  21. yes-dacha.ru

    July 13, 2023 at 5:12 am

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  22. rem-dom-stroy.ru

    July 14, 2023 at 6:12 pm

    Hi everyone, it’s my first pay a visit at this website, and post is really fruitful in favor of me, keep up posting such posts.

  23. obshchestroy.ru

    July 16, 2023 at 1:37 am

    This is my first time pay a visit at here and i am truly happy to read all at one place.

  24. remont-master-info.ru

    July 17, 2023 at 3:20 pm

    Hiya very nice website!! Guy .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds also? I am glad to find numerous useful information here in the publish, we’d like develop more strategies in this regard, thank you for sharing. . . . . .

  25. Pretty! This was a really wonderful post. Thanks for providing this info.

  26. Õigusabi

    July 21, 2023 at 2:01 am

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your blog posts. In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  27. Pretty! This was an extremely wonderful post. Thank you for providing this info.

  28. Õigusabi Eestis

    July 22, 2023 at 11:55 am

    Awesome! Its in fact awesome post, I have got much clear idea about from this post.

  29. This is my first time pay a visit at here and i am actually happy to read all at one place.

  30. This piece of writing will help the internet people for building up new weblog or even a blog from start to end.

  31. накрутка яппи

    July 29, 2023 at 7:33 am

    I think this is one of the most important information for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The site style is ideal, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  32. smartremstroy.ru

    August 1, 2023 at 12:59 pm

    Howdy this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!

  33. daachnik.ru

    August 2, 2023 at 10:45 am

    I know this website gives quality based articles or reviews and additional stuff, is there any other website which offers these things in quality?

  34. delaremontnika.ru

    August 2, 2023 at 10:46 pm

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post and also the rest of the site is also really good.

  35. twitch.tv

    August 4, 2023 at 5:59 am

    Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m planning to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m totally confused .. Any ideas? Many thanks!

  36. This is the right web site for anyone who really wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want toHaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that’s been written about for many years. Excellent stuff, just great!

  37. Your way of describing all in this post is actually nice, all be able to effortlessly know it, Thanks a lot.

  38. daachkaru

    August 7, 2023 at 7:50 am

    Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to give it a look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Terrific blog and excellent design and style.

  39. glavsadovnik.ru

    August 10, 2023 at 3:41 am

    You ought to take part in a contest for one of the finest sites on the net. I most certainly will recommend this website!

  40. myinfodacha.ru

    August 10, 2023 at 1:23 pm

    you are really a just right webmaster. The web site loading speed is incredible. It sort of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you have performed a magnificent process in this topic!

  41. раскрутка сайта в google

    August 11, 2023 at 10:50 pm

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this excellent blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this blog with my Facebook group. Chat soon!

  42. sadounik.ru

    August 13, 2023 at 11:16 am

    What’s Taking place i’m new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads. I hope to give a contribution & assist other users like its helped me. Good job.

  43. daachka.ru

    August 16, 2023 at 7:08 am

    I was extremely pleased to discover this web site. I want to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely appreciated every little bit of it and I have you book marked to see new stuff on your web site.

  44. daa4a.ru

    August 16, 2023 at 8:12 am

    Hi would you mind letting me know which webhost you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good internet hosting provider at a reasonable price? Many thanks, I appreciate it!

  45. Авторский частный эромассаж Москва в спа салоне

  46. ремонт пвх окон

    August 21, 2023 at 7:06 am

    Please let me know if you’re looking for a article author for your weblog. You have some really great posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some material for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Cheers!

  47. Jimmychads

    August 21, 2023 at 7:30 pm

    darkmarket link darkmarket link

  48. фитнес тренер обучение

    August 22, 2023 at 2:56 pm

    Thanks for sharing your thoughts on %meta_keyword%. Regards

  49. фитнес тренер обучение

    August 22, 2023 at 4:04 pm

    Usually I do not read article on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to take a look at and do so! Your writing taste has been amazed me. Thank you, quite great article.

  50. daachka.ru

    August 26, 2023 at 1:44 am

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  51. bezogoroda.ru

    August 29, 2023 at 8:44 am

    You should take part in a contest for one of the highest quality blogs on the web. I am going to recommend this site!

  52. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  53. чистка диванов жодино

    September 1, 2023 at 9:49 pm

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is really informative. I’m gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

  54. sadovoe-tut.ru

    September 7, 2023 at 12:34 am

    There is definately a lot to know about this topic. I love all the points you made.

  55. agrosadovnik.ru

    September 7, 2023 at 12:49 am

    Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging glance easy. The whole glance of your web site is wonderful, let alonesmartly as the content!

  56. чеки на гостиницу в москве

    September 11, 2023 at 9:27 am

    Hi there! I know this is kind of off-topic but I had to ask. Does building a well-established blog like yours take a lot of work? I’m completely new to blogging but I do write in my diary on a daily basis. I’d like to start a blog so I will be able to share my experience and views online. Please let me know if you have any suggestions or tips for new aspiring bloggers. Appreciate it!

  57. Informative article, exactly what I needed.

  58. I really like it when individuals come together and share opinions. Great blog, continue the good work!

  59. сделать чек на гостиницу

    September 13, 2023 at 7:53 am

    Fine way of explaining, and good post to get information concerning my presentation subject, which i am going to deliver in college.

  60. ogorodkino.ru

    September 14, 2023 at 5:54 am

    Hi there to all, the contents present at this web site are really awesome for people experience, well, keep up the nice work fellows.

  61. What’s up to every body, it’s my first visit of this blog; this website contains remarkable and actually fine information designed for readers.

  62. чеки на гостиницу

    September 15, 2023 at 12:04 am

    Article writing is also a fun, if you know then you can write or else it is complex to write.

  63. link indexing page

    September 16, 2023 at 10:37 pm

    Spot on with this write-up, I really think this website needs much more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the information!

  64. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this excellent blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this site with my Facebook group. Chat soon!

  65. infoda4nik.ru

    September 20, 2023 at 7:24 pm

    Hi there to every one, since I am really keen of reading this weblog’s post to be updated regularly. It includes nice information.

  66. Whats up are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any coding knowledge to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  67. Hey there are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any coding knowledge to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  68. чеки на гостиницу

    September 25, 2023 at 7:16 am

    It’s going to be finish of mine day, but before finish I am reading this great post to increase my knowledge.

  69. Unquestionably consider that that you stated. Your favourite justification appeared to be at the internet the simplest thing to take note of. I say to you, I definitely get irked even as folks consider worries that they plainly do not realize about. You controlled to hit the nail upon the top as smartlyand also defined out the whole thing with no need side effect , folks can take a signal. Will likely be back to get more. Thank you

  70. Thanks for finally writing about > %blog_title% < Liked it!

  71. My relatives all the time say that I am wasting my time here at net, except I know I am getting knowledge daily by reading such pleasant articles or reviews.

  72. Heya! I realize this is kind of off-topic but I had to ask. Does operating a well-established blog like yours take a lot of work? I’m completely new to blogging but I do write in my diary daily. I’d like to start a blog so I can share my experience and views online. Please let me know if you have any ideas or tips for new aspiring bloggers. Appreciate it!

  73. חשפניות

    September 28, 2023 at 12:07 am

    Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would value your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

  74. Great info. Lucky me I ran across your site by accident (stumbleupon). I have book marked it for later!

  75. חשפניות

    September 29, 2023 at 1:01 am

    Hi there I am so excited I found your site, I really found you by error, while I was searching on Askjeeve for something else, Anyhow I am here now and would just like to say thanks a lot for a incredible post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the excellent job.

  76. חשפניות

    September 30, 2023 at 4:35 am

    If you are going for most excellent contents like me, only pay a visit this site daily as it offers quality contents, thanks

  77. חשפניות

    October 1, 2023 at 2:43 am

    Excellent, what a website it is! This website gives helpful information to us, keep it up.

  78. sphynx cat for sale near me

    October 1, 2023 at 4:30 am

    As the admin of this web site is working, no uncertainty very soon it will be famous, due to its quality contents.

  79. hairless cat for sale

    October 2, 2023 at 2:29 am

    Marvelous, what a blog it is! This blog gives helpful information to us, keep it up.

  80. חשפניות

    October 3, 2023 at 5:28 am

    At this time I am going to do my breakfast, once having my breakfast coming yet again to read additional news.

  81. I like the valuable information you provide in your articles. I will bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite certain I will learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next!

  82. You should take part in a contest for one of the best blogs on the internet. I am going to recommend this blog!

  83. Онлайн казино

    October 5, 2023 at 6:24 pm

    Добро пожаловать на сайт онлайн казино, мы предлагаем уникальный опыт для любителей азартных игр.

  84. loans near me

    October 7, 2023 at 11:18 am

    I’m gone to say to my little brother, that he should also go to see this blog on regular basis to get updated from latest gossip.

  85. Richardneula

    October 7, 2023 at 1:06 pm

    blackweb tor markets links darknet market links

  86. online television

    October 9, 2023 at 8:10 am

    Great web site you’ve got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!

  87. … [Trackback]

    […] Read More Information here to that Topic: rightnewskendari.com/bahasa-ibu-alam-arena-kerusuhan-aksi-22-mei/ […]

  88. online television

    October 11, 2023 at 1:44 am

    I constantly emailed this blog post page to all my friends, as if like to read it next my links will too.

  89. When I originally commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there a means you can remove me from that service? Thanks!

  90. online television

    October 18, 2023 at 5:10 pm

    Hi there just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem to be running off the screen in Safari. I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The layout look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers

  91. стяжка пола м2

    October 23, 2023 at 9:26 pm

    Хотите получить идеально ровный пол без лишних затрат? Обратитесь к профессионалам на сайте styazhka-pola24.ru! Мы предоставляем услуги по стяжке пола м2 по доступной стоимости, а также устройству стяжки пола под ключ в Москве и области.

  92. snabzhenie-obektov.ru

    October 24, 2023 at 5:05 pm

    снабжение строительных компаний

  93. Сдайте все трудности процесса оштукатуривание стен профессионалам на mehanizirovannaya-shtukaturka-moscow.ru. Вы в хороших руках.

  94. ErnestNuh

    October 27, 2023 at 5:14 pm

    black internet tor markets 2023 dark web links

  95. Hello there! This article couldn’t be written any better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I’ll forward this information to him. Pretty sure he’ll have a good read. Many thanks for sharing!

  96. WesleyNUS

    November 2, 2023 at 8:48 am

    black internet darkmarket darkmarket list

  97. Заказать SEO продвижение

    November 2, 2023 at 8:58 pm

    You’re so cool! I don’t suppose I’ve read something like this before. So good to find someone with a few original thoughts on this issue. Really.. thanks for starting this up. This website is something that is needed on the web, someone with a little originality!

  98. Kevinlok

    November 3, 2023 at 4:47 pm

    1xbet
    1xbet

  99. Заказать SEO продвижение

    November 3, 2023 at 11:46 pm

    Actually no matter if someone doesn’t understand after that its up to other viewers that they will help, so here it happens.

  100. Jannikjbi

    November 5, 2023 at 2:17 am

    Very well presented. Every quote was awesome and thanks for sharing the content. Keep sharing and keep motivating others.

  101. bitokvesnuhin

    November 5, 2023 at 3:47 pm

    Эффективный, быстрый и качественный процесс ремонта это то, что мы предлагаем в виде механизированной штукатурки на mehanizirovannaya-shtukaturka-moscow.ru.

  102. краска для одежды

    November 9, 2023 at 5:02 am

    Hi there would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good internet hosting provider at a reasonable price? Kudos, I appreciate it!

  103. glavdachnik.ru

    November 9, 2023 at 2:05 pm

    Appreciate the recommendation. Will try it out.

  104. autocad

    November 10, 2023 at 3:10 pm

    No matter if some one searches for his necessary thing, thus he/she wants to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

  105. https://crazysale.marketing/

    November 16, 2023 at 7:28 pm

    Quality articles is the important to invite the viewers to pay a visit the site, that’s what this site is providing.

  106. Thank you for any other magnificent article. Where else may just anyone get that kind of information in such a perfect method of writing? I have a presentation next week, and I am at the look for such information.

  107. Hey there, You have performed an excellent job. I will definitely digg it and for my part recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this web site.

  108. WOW just what I was searching for. Came here by searching for %keyword%

  109. купить ковер 3 4

    November 27, 2023 at 5:59 am

    Hi, always i used to check webpage posts here early in the break of day, because i like to gain knowledge of more and more.

  110. seo оптимизация на сайт

    November 28, 2023 at 5:08 pm

    I couldn’t resist commenting. Well written!

  111. Good post! We will be linking to this particularly great post on our site. Keep up the great writing

  112. After exploring a few of the blog posts on your website, I honestly like your way of blogging. I saved it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my web site as well and let me know what you think.

  113. Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be on the internet the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  114. Скупка авто Таллинн

    December 4, 2023 at 3:49 am

    I visited several sites but the audio quality for audio songs current at this website is truly excellent.

  115. Wow, that’s what I was looking for, what a information! present here at this blog, thanks admin of this website.

  116. whoah this blog is fantastic i love reading your articles. Stay up the good work! You know, a lot of individuals are searching around for this info, you can help them greatly.

  117. Howdy! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results. If you know of any please share. Appreciate it!

  118. hellobanana

    December 15, 2023 at 10:21 pm

    An interesting discussion is worth comment. I do think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people don’t discuss such topics. To the next! Cheers!!

  119. слотозал регистрация

    December 20, 2023 at 3:07 am

    I’m not sure why but this website is loading extremely slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I’ll check back later and see if the problem still exists.

  120. Kmjrjl

    December 31, 2023 at 4:03 am

    best allergy medication for itching antihistamine nasal spray canada list of otc allergy medications

  121. Ynekdu

    January 5, 2024 at 11:24 pm

    sleep prescription online buy cheap generic modafinil

  122. Uvawte

    January 8, 2024 at 3:06 am

    order prednisone 5mg generic prednisone 5mg tablet

  123. lucky jet на деньги

    January 8, 2024 at 9:47 am

    Lucky Jet – это не только игра, но и шанс на победу! Зайдите на luckyjet 1 win, чтобы начать свой полет к успеху.

  124. Fhgoum

    January 10, 2024 at 4:42 am

    abdominal pain over the counter lincocin usa

  125. check post

    January 10, 2024 at 6:36 pm

    What’s up everyone, it’s my first pay a visit at this site, and post is truly fruitful for me, keep up posting such posts.

  126. Fpuldg

    January 12, 2024 at 4:10 am

    progesterone only pill for acne benoquin ca adult acne causes in female

  127. Pmupit

    January 15, 2024 at 9:31 am

    nsaid with least stomach problems glucophage 1000mg sale

  128. Vsvdwk

    January 16, 2024 at 4:41 am

    accutane tablet order isotretinoin 40mg generic buy absorica

  129. Dzqebu

    January 18, 2024 at 9:36 am

    buy generic amoxil amoxil pills order amoxil online

  130. Gphtri

    January 18, 2024 at 2:13 pm

    best selling sleeping pills sleeping pills prescription online

  131. Fwwinw

    January 19, 2024 at 11:19 pm

    azithromycin 250mg for sale order azithromycin 500mg buy zithromax sale

  132. Dnmakz

    January 20, 2024 at 6:45 am

    order neurontin 600mg online cheap order neurontin 100mg

  133. Qwttdc

    January 21, 2024 at 3:41 pm

    generic azithromycin 500mg purchase azithromycin without prescription buy generic azipro for sale

  134. Kvdltc

    January 22, 2024 at 1:22 am

    furosemide online order order furosemide 100mg generic

  135. Mhlecp

    January 23, 2024 at 5:11 am

    buy omnacortil pill order omnacortil 40mg online prednisolone 5mg canada

  136. read more

    January 23, 2024 at 8:59 am

    Simply want to say your article is as astonishing. The clearness in your post is simply spectacular and i can assume you are an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please continue the gratifying work.

  137. Nahcay

    January 25, 2024 at 4:40 pm

    purchase amoxil generic buy generic amoxil order amoxil 1000mg generic

  138. Fuxvch

    January 25, 2024 at 9:54 pm

    buy doxycycline medication buy monodox for sale

  139. Gbsivz

    January 27, 2024 at 3:21 am

    order albuterol 4mg sale buy albuterol 2mg without prescription ventolin inhaler

  140. Qvclrv

    January 29, 2024 at 10:25 am

    oral levitra 10mg vardenafil 10mg for sale

  141. Wvtkqk

    January 30, 2024 at 8:00 am

    buy clomid medication order serophene online serophene sale

  142. Dddfce

    January 30, 2024 at 7:09 pm

    buy generic zanaflex over the counter tizanidine 2mg generic buy zanaflex pill

  143. Cjyoee

    February 1, 2024 at 3:28 am

    buy rybelsus 14mg online cheap oral semaglutide semaglutide cheap

  144. Ezbufp

    February 1, 2024 at 8:00 am

    order deltasone 5mg generic buy prednisone without a prescription oral deltasone 40mg

  145. Skxkuf

    February 2, 2024 at 10:10 pm

    purchase semaglutide sale order semaglutide 14mg for sale rybelsus medication

  146. Csmhqq

    February 2, 2024 at 11:09 pm

    order accutane 40mg pills accutane price accutane 10mg oral

  147. Live TV

    February 3, 2024 at 5:08 pm

    Thank you for great content. look forward to the continuation.Live TV

  148. Mrehwp

    February 4, 2024 at 3:21 pm

    order amoxicillin 250mg pill amoxicillin 500mg for sale amoxil 1000mg price

  149. Gyusho

    February 4, 2024 at 6:41 pm

    ventolin 4mg ca albuterol us ventolin 2mg uk

  150. Kbufwd

    February 6, 2024 at 7:12 am

    azithromycin 500mg over the counter azithromycin cost buy zithromax sale

  151. Mnwoit

    February 6, 2024 at 10:50 am

    augmentin 1000mg sale order amoxiclav generic cost amoxiclav

  152. Frsndt

    February 7, 2024 at 11:53 pm

    order prednisolone 40mg without prescription cheap prednisolone tablets buy omnacortil 10mg pills

  153. Nvsexe

    February 8, 2024 at 3:47 am

    levothroid pills levoxyl order online order synthroid 100mcg pill

  154. twoj-wypoczynek.pl

    February 8, 2024 at 2:44 pm

    Excellent write-up

  155. Zgmfiu

    February 9, 2024 at 2:38 pm

    order generic gabapentin 100mg gabapentin online buy gabapentin paypal

  156. Neoyvj

    February 9, 2024 at 7:40 pm

    serophene online buy clomiphene 100mg without prescription purchase clomid online

  157. гостиничные чеки Ижевск

    February 9, 2024 at 9:47 pm

    I go to see everyday some websites and websites to read posts, except this weblog gives quality based content.

  158. This design is spectacular! You obviously know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Fantastic job. I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

  159. Raoyew

    February 11, 2024 at 5:32 am

    furosemide 40mg pill furosemide order buy furosemide 40mg pill

  160. Mdagob

    February 12, 2024 at 1:58 am

    viagra 100mg uk sildenafil in usa viagra 50mg sale

  161. Bujjlt

    February 12, 2024 at 8:57 pm

    doxycycline 100mg canada cost monodox doxycycline online buy

  162. guziki

    February 12, 2024 at 10:27 pm

    First off I want to say superb blog! I had a quick question that I’d like to ask if you don’t mind. I was curious to know how you center yourself and clear your mind before writing. I have had a difficult time clearing my mind in getting my thoughts out. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Thank you!

  163. Zilphg

    February 13, 2024 at 1:44 pm

    rybelsus 14mg oral semaglutide 14mg generic order rybelsus 14mg pill

  164. Enwwte

    February 14, 2024 at 2:42 am

    ocean casino online online casino with free signup bonus real money usa online roulette game real money

  165. aankoop van Sumatriptan Teva onliner

    February 14, 2024 at 6:03 pm

    Great looking site. Assume you did a whole lot of your very own coding. clotren à commander en ligne en Suisse

  166. Ydmilm

    February 15, 2024 at 12:11 am

    buy levitra 20mg generic vardenafil 10mg pill vardenafil 20mg tablet

  167. Ohllif

    February 16, 2024 at 9:53 am

    plaquenil usa buy hydroxychloroquine buy generic hydroxychloroquine 400mg

  168. Zexnse

    February 16, 2024 at 5:15 pm

    triamcinolone 10mg for sale buy triamcinolone 4mg without prescription aristocort pills

  169. Kmrskp

    February 17, 2024 at 11:35 pm

    buy desloratadine pills desloratadine 5mg tablet buy generic clarinex

  170. Shhkyv

    February 19, 2024 at 1:38 am

    cenforce 50mg tablet buy cenforce 50mg online buy cenforce 100mg online

  171. Lkggxc

    February 19, 2024 at 12:07 pm

    where can i buy claritin order claritin without prescription purchase loratadine for sale

  172. Zepesm

    February 20, 2024 at 11:18 am

    where can i buy chloroquine aralen pill chloroquine us

  173. Spzuah

    February 20, 2024 at 8:12 pm

    buy cheap priligy where to buy dapoxetine without a prescription order misoprostol for sale

  174. Online casino registration

    February 21, 2024 at 5:49 pm

    hey there and thank you for your information I’ve definitely picked up anything new from right here. I did however expertise some technical issues using this web site, since I experienced to reload the web site a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but sluggish loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I’m adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective intriguing content. Make sure you update this again soon.

  175. Tpqzss

    February 22, 2024 at 3:23 am

    glucophage 1000mg usa metformin without prescription order metformin 1000mg pills

  176. Sceetp